UNIVERSITI UTARA MALAYSIA - Universiti Pilihan Pertama

MySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace Layouts

Pengikut

SELAMAT DATANG KE BLOG KUMPULAN 20 - GROUP BUDAK NAKAL

Isnin, 23 Ogos 2010

Gejala Sosial : Ragut

ditulis oleh : HAFZAL


Belakangan ini isu kegiatan meragut hangat di perkatakan. Hal ini jelas terbukti apabila di dada-dada akhbar banyak memaparkan cerita mengenai kejadian meragut yang berlaku. Biasanya jenayah meragut ini di lakukan oleh golongan remaja, golongan yang menganggur dan golongan penagih dadah. Masalah ini harus diatasi dengan segera supaya kadar jenayah dalam negara berkurangan.

Antara punca berlakunya jenayah ragut ini adalah kurangnya didikan agama.Didikan agama yang kurang daripada ibubapa mahupun orang sekeliling boleh menjadi punca utama mengapa berlakunya jenayah ini. Ibubapa pada zaman sekarang kurang memberikan didikan kepada anak-anak mereka. Mereka lebih cenderung mementingkan hal duniawi semata-mata tanpa mereka sedar bahawa didikan agama satu didikan asas dalam mendidik anak-anak mereka untuk menjadi seorang manusia yang berilmu dan berpengetahuan agama yang luas.Dengan kurangnya didikan agama ,golongan remaja khususnya secara tidak langsung akan mudah terjebak dan terpengaruh dengan gejala negatif ini.



Selain itu, sikap individu itu sendiri merupakan salah satu berlakunya kegiatan meragut. Kebanyakan mereka yang terjebak dalam gejala ini biasanya datang dari kelompok yang tidak mempunyai wang atau sumber pendapatan yang tetap untuk menampung perbelanjaan kehidupan seharian.Mereka mengambil jalan mudah untuk mendapatkan sumber pendapatan dengan melakukan kegiatan meragut walaupun mereka mengetahui akibat yang akan mereka tanggung dan alami ekoran perbautan tidak bermoral mereka.

Kesan daripada masalah meragut ini juga telah menyebabkan imej negara tercemar,dengan ini secara tidak langsung negara-negara luar akan memandang serong terhadap negara kita. Hal ini demikian kerana menyebabkan kadar kemasukan wang asing ke negara kita berkurangan.Hal ini demikian kerana para pelancog akan merasa takut untuk datang ke negara kita ekoran dari kegiatan meragut ini.Para pelancong akan lebih terdorong untuk memilih negara lain untuk melancong.Hal ini disebabkan para pelancong akan merasa keselamatan meraka tergugat akibat daripada jenayah yang terdapat didalam negara kita,khususnya jenyah meragut dan sebagainya. Usaha sama dengan negara luar juga akan merosot akibat gejala ini.

Seterusnya, kesan lain akibat daripada jenayah ragut adalah masyarakat sering merasa terancam dan takut untuk keluar berseorangan.peragut biasanya mencari mangsa di kawasan-kawasan gelap,sempit, dan kawasan yang tidak ramai orang.Hal ini, menyebabkan kegiatan ini berleluasa. Orang ramai tidak lagi berani untuk keluar berseorangan walaupun jaraknya dekat sahaja kerana risikonya untuk menghadapinya amat tinggi. Para peragut biasanya akan memerhati mangsa mereka terlebih dahulu sebelum bertindak, tanpa mengira jantina, status dan umur.Hal ini menyebabkan, masyarakat akan sentiasa merasa terancam dan tidak selamat lagi untuk menjalani kehidupan seharian. Factor ini menyebabkan msyarakat mengambil keputusan untuk keluar beramai-ramai,atau barkumpulan untuk mengelakan menjadi mangsa ragut.

Kesimpulannya, jenayah meragut di negara Malaysia semakin menjadi-jadi sekiranya usaha membanterasnya tidak di ambil. Oleh itu, pihak yang berwajib harus memandang serius gejala ini dan harus mencari jalan penyelesaian dengan segera dan berkesan,bagi mengelakan gejala ini semakin berleluasa. Andai masalah ini tidak di atasi dengan segera negara kita pasti akan di pandang rendah dan hina oleh negara-negara luar.

1 ulasan: