UNIVERSITI UTARA MALAYSIA - Universiti Pilihan Pertama

MySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace Layouts

Pengikut

SELAMAT DATANG KE BLOG KUMPULAN 20 - GROUP BUDAK NAKAL

Isnin, 23 Ogos 2010

Gejala Sosial : Penderaan Kanak-Kanak

ditulis oleh : TAN MIN YEE

Sejak kebelakangan ini, kes penderaan kanak-kanak semakin berleluasa di negara kita sebagaimana yang telah disiarkan di dalam akhbar dan berita di televisyen. Pihak ibu bapa atau penjaga sewenang-wenangnya mendera anak-anak mereka tanpa belas kasihan dan tidak berperikemanusiaan. Sebelum masalah ini bertambah serius, langkah-langkah positif dan efektif perlu diambil bagi membendung gejala buruk ini.

Terdapat pelbagai bentuk penderaan yang telah dilakukan oleh penjaga atau ibu bapa kanak-kanak berkenaan. Lazimnya kanak-kanak didera dengan benda-benda yang keras seperti batu dan rotan. Selain itu, ibu bapa juga sanggup mencurahkan air panas kepada anak-anak. Terdapat juga yang mencucuh kanak-kanak dengan puntung rokok yang berapi dan merantai atau mengurung anak-anak mereka. Ini telah menyebabkan mangsa-mangsa itu mengalami kecacatan dari segi mental dan fizikal. Ada juga yang mengalami maut kerana penderaan yang begitu dahsyat.



Penderaan terhadap kanak-kanak ini berpunca daripada beberapa faktor utama. Tekanan hidup yang susah dan penuh kemiskinan menyebabkan ibu bapa tertekan sehingga sanggup mendera anak-anak mereka. Mereka menyalahkan anak-anak yang menyebabkan hidup mereka menderita. Di samping itu, ibu bapa mendera anak-anak mereka kerana tidak dapat mengawal emosi marah. Demi memenuhi tuntutan nafsu marah, mereka sanggup mendera anak-anak sendiri. Kekurangan didikan agama di kalangan ibu bapa juga menyebabkan ibu bapa seringkali bertindak mengikut emosi. Mereka berasa puas apabila melepaskan geram terhadap anak-anak.

Selain itu, tekanan di tempat kerja dan sikap majikan yang pemarah menyebabkan anak-anak menjadi mangsa melepaskan geram. Ini kerana ibu bapa akan membawa balik masalah dan tekanan mereka semasa di tempat kerja ke rumah. Maka mereka akan melepaskan geram terhadap anak-anak yang tidak berdosa. Krisis rumah tangga juga merupakan salah satu faktor penderaan kanak-kanak berlaku seperti pergaduhan antara suami isteri dan mungkin disebabkan gangguan pihak luar. Hasilnya pergaduhan antara suami isteri sering berlaku dan anak-anak pastinya menjadi mangsa pergaduhan.

Masalah penderaan kanak-kanak ini perlulah dibendung dan diatasi dengan segera. Antara cara untuk mengatasinya adalah melalui kuat kuasa undang-undang. Parlimen mesti menggubal rang undang-undang bagi mencegah perbuatan mendera kanak-kanak. Mereka yang bersalah mesti dihadapkan ke mahkamah dan dijatuhkan hukuman yang berat. Pesalah-pesalah ini perlu dianggap sebagai penjenayah dan dihukum rotan atau dipenjara kerana hanya hukuman seperti ini dapat menyedarkan ibu bapa tentang kesalahan mereka. Di samping itu, hukuman seperti ini juga memberi pengajaran kepada pasangan yang lain supaya tidak mendera anak-anak mereka. Bagi memastikan undang-undang berkesan, setiap anggota masyarakat perlu bekerjasama dan melaporkan kes-kes deraan kepada pihak yang berwajib, iaitu pihak polis dan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Sehubungan itu, didkan agama juga haruslah dititikberatkan pada zaman canggih ini. Pasangan yang akan berkahwin diwajibkan menyertai kursus-kursus persediaan untuk berumah tangga supaya mereka dapat memainkan peranan yang penting. Ia juga membolehkan pasangan yang muda sedar bahawa agama melarang keras ibu bapa mendera anak-anak. Perbuatan yang terkutuk ini mendapat balasan di akhirat kelak. Pasangan yang hendak berkahwin perlu tahu tuntutan-tuntutan agama dan menjadi pasangan yang saleh. Demikian juga terhadap agama-agama lain, penganut agama perlu menghayati dan memahami agama masing-masing dalam hal berumah tangga. Melalui pegangan agama yang kukuh dapat membina keluarga yang bahagia. Ibu bapa harus menyedari bahawa anak-anak ialah rahmat daripada Tuhan. Seandainya kita mendera anak-anak samalah kita menghancurkan rahmat yang dianugerahkan kepada kita.

Satu lagi aspek penting dalam menangani masalah adalah melalui sesi bimbingan dan kaunseling. Pasangan yang berhasrat berumah tangga diwajibkan untuk menghadiri sesi-sesi ini. Bimbingan dan kaunseling ini bertujuan untuk menyedarkan mereka akan tanggungjawab selepas berkahwin. Ini kerana alam perkahwinan jauh berbeza dengan kehidupan membujang. Perkara yang lebih utama ialah mereka harus sedar akan kesusahan dan tanggungjawab apabila mempunyai anak. Selain itu, kemampuan dari segi kewangan patut dititikberatkan. Pasangan yang baru kahwin juga boleh mendapatkan khidmat nasihat daripada kaunselor-kaunselor atau pakar-pakar psikologi untuk menghadapi sebarang masalah. Dalam dunia yang moden ini, bimbingan seperti ini sangat perlu dalam menangani penderaan.

Kesimpulannya, penderaan kanak-kanak merupaka perbuatan keji yang dilarang keras oleh agama. Hal ini kerana perbuatan sebegitu seolah-olah bertujuan untuk menjahanamkan aset penting negara pada masa akan datang dan memusnahkan keturunan kita. Oleh itu, menjadilah tanggungjawab kita untuk membentuk seorang yang baik. Jika mereka selalu diperlakukan dengan tindakan negatif sejak kecil, mereka berkemungkinan besar akan menjadi lebih ganas semasa meningkat dewasa. Jadi, sayanglah anak-anak dan jauhi kes penderaan kanak-kanak kerana ia tidak menguntungkan mana-mana pihak malah dosa yang akan kita dapat di akhirat nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan