UNIVERSITI UTARA MALAYSIA - Universiti Pilihan Pertama

Pengikut

SELAMAT DATANG KE BLOG KUMPULAN 20 - GROUP BUDAK NAKAL

Isnin, 23 Ogos 2010

Gejala Sosial : Ponteng Sekolah

ditulis oleh :CAN YI WEN

Menurut Kamus Dewan,istilah ponteng dapat didefinisikan sebagai lari daripada tanggungjawab atau tugas tanpa kebenaran.Dari wikipedia Bahasa Melayu, ponteng merujuk kepada apa-apa jua kegagalan menghadiri kelas di sekolah secara sengaja tanpa alasan yang munasabab.Ponteng juga merujuk kepada pelajar yang menghadiri sekolah tetapi tidak menghadiri kelas.Walaupun pelajar berada di kelas,tetapi hati yang tidak memberi tumpuan kepada pembelajaran.Hal ini juga dikategorikan sebagai ponteng.Pihak media sering menyiarkan berita tentang gejala tersebut sehingga pihak sekolah dan ibu bapa menjadi paparazi untuk mengintip kegiatan pelajar-pelajar yang ponteng.





Gejala ponteng semakin meningkat dari semasa ke semasa.Antara punca pelajar ponteng yang dikenal pasti ialah keruntuhan institusi keluarga.Pertelingkahan antara ibu bapa akan mennyebabkan anak-anak mereka tidak dihiraukan.Kekurangan kasih sayang dan ledakan tekanan pada diri seseorang pelajar datang daripada keluarga mengakibatkan mereka cuba ponteng sekolah.Hal sedemikian menunjukkan kerutuhan institusi keluarga mempengaruhi masalah displin dalam kalangan pelajar terutamanya masalah ponteng sekolah.Selain itu,ibu bapa sentiasa sibuk bekerja di luar dari siang hingga tengah malam,masa bersama pelajar semakin berkurang sampai pelajar tidak mendapat perasaan kasih sayang daripada ibu bapa.Oleh sebab kurang perhatian daripada ibu bapa,pelajar akan cuba menggunakan cara yang negatif seperti ponteng untuk memerangkap perhatian mereka.Dalam keluarga yang ibu bapa megejar materialistik,sikap ini akan mengambil alih kepentingan pelajar kepada kebendaan-kebendaan yang diingini.Ini akan menyebabkan pelajar-pelajar bergaul dengan rakan luar sekolah yang dianggap sebagai ‘kawan baru’ melalui memonteng.



Punca yang kedua ialah pengaruh rakan yang berlakunya masalah ponteng sekolah dalam kalangan pelajar-pelajar.Biasanya,rakan sebaya akan mengajak pelajar-pelajar dan ini mempengaruhi pemikiran pelajar yang tidak rasional.Keadaan ini berlaku kerana rakan-rakan yang bercadang ponteng sekolah akan memberi pelbagai jenis alasan.Pelajar juga lebih mementingkan keseronokan daripada pelajaran.Fenomena ini dapat dilihat pelajar yang ponteng untuk melepak dipusat membeli-belah,pusat permainan,dan taman rekreasi.Terdapat juga pelajar menonton wayang,menyanyi karaoke dan berkelah.Pelajaran di sekolah dikatakan membosankan kerana tidak mempunyai unsur-unsur hiburan dan menenangka fikiran akan menjadi alasan bagi pelajar yang sengaja tidak hadir ke sekolah.Ini menunjukkan pengaruh rakan sebaya salah satu punca berlakunya gejala ponteng dalam kalangan pelajar-pelajar.

Kesan-kesan bagi pelajar yang ponteng adalah masa dan tenaga telah dibazirkan dengan sia-sia.Sekiranya mereka menguasai dan merancang masa dengan baik dan bersistematik iaitu tidak memontengkan sekolahmereka akan berjaya dalam kerjaya mereka yang akan memberi kehidupan selesa pada masa yang akan datang.Di samping itu,pelajar yang ponteng menyebabkan keputusan pelajarannya tidak begitu cemerlang dan pelajar akan berasa rendah diri,masalah psikologi menimbul sebab ditertawakan oleh rakan-rakan lain lama-lamanya.Masyarakat juga akan memandang rendah kepada pelajar yang ponteng dan menjejaskan maruah keluarga pelajar tersebut.Lantarnya,pelajar yang ponteng tidak bersopan-santun dan kekurangan nilai-nilai murni.Sebagai contoh,pembuangan sampah-sarap di merata-rata tempat walaupun disediakan tong sampah.Seseorang ternampak sekumpulan pelajar yang tengah ponteng membuat kelakuan tersebut,pendapat seseorang itu terhadap pelajar ialah mereka merupakan sampah masyarakat kerana mereka tidak memainkan peranan untuk menjaga dan memelihara bumi ini dan akan memarahi ibu bapa mereka kerana tidak dapat mendidik pelajar-pelajar tentang ilmu menjaga alam sekitar serta mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai penjaga.

Untuk mengatasi gejala ponteng,ibu bapa telah memainkan peranan yang penting untuk meluangkan lebih banyak masa dan memberi perhatian kepada tingkah laku pelajar-pelajar di sekolah dan di rumah.Ibu bapa seharusnya sentiasa berkomunikasi dengan pelajar supaya lebih memahami kegiatan dalam dan luar sekolah.Ini dapat ibu bapa mengajar pelajar menangani dan menyelesaikan masalah yang dihadapi.Dengan ini,ibu bapa dapat mendidik pelajar dengan memberi kasin sayang yang secukupnya kepada anggota keluarga.Pelajar juga perlu dididik untuk berfikir secara rasional dan lebih bertanggungjawab.Langkah-langkah yang boleh dilaksanakan adalah mengetatka peraturan-peraturan sekolah.Hukuman yang berat seperti dibuang sekolah kepada pelajar yang kekerapan tidak menghadiri ke sekolah tanpa alasan yang munasabah.akhidmat kaunseling juga diberikan kepada pelajar yang ponteng untuk memahami masalah yang mereka hadapi dan memberi cara-cara menyelesaikannya.Cara guru mengajar patutlah diubahkan untuk menambah sedikit hiburan supaya pelajar tidak berasa bosan dalam pembelajaran.

Kesimpulannya,selain ibu bapa dan pihak sekolah,masyarakat sekeliling juga patutlah bekerjasama menangani gejala ponteng dengan mengadakan kempen atau ceramah dengan ketidakmanfaat kegiatan ponteng sekolah,Demi mengacukan generasi yang berguna dan bertanggungjawab,semua pihak haruslah menjalankan tindakan dan tindakan daripada satu kuasa tidak akan berjaya mengatasi gejala ini.Jadilah,sama-sama bekerjasama untuk menuju ke Wawasan 2020 dengan lancar.

=============================================

2 ulasan:

  1. good ,, thankss ,,boleh la saya ambil sedikit untuk menambahkan ilmu pengetahuan saya ..

    BalasPadam